+31 (0)20 - 2616455 info@boxbites.com
Selecteer een pagina

Clownsneuzen zijn leuker dan tomaten 

Delhaize kwam naar buiten met een nieuwe benaming voor groente, om het interessant te maken voor kinderen, want uit onderzoek van het CBS bleek dat kinderen van één tot en met twaalf jaar gemiddeld maar 41,73 procent van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groente eten.

Er zijn meerdere verklaringen waarom kinderen te weinig groente eten. Is het je wel eens opgevallen dat volwassenen veel meer groenten lekker vinden dan kinderen? Dit komt doordat kinderen meer smaakpapillen hebben dan volwassenen. Baby’s hebben duizenden smaakpapillen, niet alleen op de tong, maar ook op andere plaatsen in hun mond. Tegen de tijd dat ze volwassen zijn, bevinden de smaakpapillen zich alleen nog op de tong.

Een andere verklaring is dat groente niet aantrekkelijk genoeg zijn voor kinderen. Snoep- en koekmerken maken hun product aantrekkelijk door er een tekenfiguur of superheld op te zetten. Waarom kan groente ook niet interessanter gemaakt worden voor kinderen? Onderzoek van Cornell University wees uit dat kinderen eerder groente eten als het een leuke naam heeft.

Delhaize bedacht samen met scholen andere namen voor groenten. Zo werd witlof hernoemd tot ‘drakentanden’, worteltjes werden ‘oranje raketten’ en snoeptomaatjes werden ‘clownsneuzen’. Dit moet ertoe bijdragen dat kinderen het leuker vinden om groente te eten.

Niet alleen de naam of smaak van groente speelt een rol in het feit dat kinderen te weinig voedingsstoffen uit groenten binnenkrijgen. Ook de ouders spelen hierin een rol, die hun kinderen minder groente voorschotelen dan de aanbevolen norm. Daarom is Jumbo begin februari van start gegaan met een actie om ouders en kinderen te inspireren meer groente en fruit te eten. Elke week bieden zij twee opdrachten aan in de winkel met zoekacties om recepten bij elkaar te vinden voor het hele gezin.

Het gaat bij de waardering van groente dus niet alleen om de smaak, maar ook branding speelt een belangrijke rol. Dat onder meer partijen als Delhaize en Jumbo zich hiermee bezighouden is alleen maar positief. Zo is groente straks niet alleen meer lekker en gezond, maar ook hartstikke hip.

Pin It on Pinterest

Share This