Betutteling of daadwerkelijk noodzaak?
Staatssecretaris Blokhuis wil ingrijpen in de drank-, rook- en eetconsumptie van Nederlanders. Snoepgoed en koekjes moeten in kleinere verpakkingen, de prijs voor alcohol moet omhoog en roken moet uit het straatbeeld verdwijnen. Ook Coca-Cola gaat mee in de veranderende consumentenmarkt. Maar niet geheel vrijwillig.
AD kopt ‘Coca-Cola laat suiker steeds meer los’, maar niet geheel omdat zij zichzelf zien als wereldverbeteraar die de dagelijkse suikerinname wil doen dalen. De (Nederlandse) consument is klaar met de gedachte acht klontjes suiker weg te drinken met een glas cola. Daar past Coca-Cola zich netjes op aan, met haar plannen een ‘echt’ suikervrije cola te ontwikkelen. Daar waar Cola Light geen suiker bevat, maar wel vol zoetstoffen zit – net als de als marketingstunt gecreëerde Cola Zero, wat hetzelfde is als Cola Light – wordt aan de ‘normale’ variant nu ook minder suiker toegevoegd.
Dit moet allemaal bijdragen aan een gezondere maatschappij, iets waar dus ook Staatsecretaris Paul Blokhuis op inspeelt. Nederland moet gezonder worden, wat betekent dat overgewicht minder moet voorkomen, minder mensen blootgesteld worden aan sigaretten en de alcoholinname flink vermindert. In de vorm van het nationaal preventieakkoord is dit nu officieel vastgelegd.
Het RIVM stelt dat de plannen te ambitieus zijn, Blokhuis gelooft dat de volgende generatie kinderen roken op straat of in de kroeg net zo raar gaat vinden als jongeren roken in de trein nu vinden. Blijven het ambities of wordt het waarheid? We gaan het meemaken! Wij doen tot die tijd ons best om bij te dragen aan een gezonder Nederland.